yousuf karsh

Bu hafta Yousuf Karsh'in fotograf sergisine gittim, oncesinde onunla ilgili bir belgesel gosterdiler. Belgeselin ismi "Karsh is History" idi. Yasadigi donemde degisime on ayak olan politikadan-sanata binlerce onemli insanin fotografini cekmis Karsh. Oyle dijital cagdaki gibi binlerce fotograf cekip arasindan bir ikisini secmemis Karsh. Her zaman uygun ani ve uygun isigi bulup basmis denklansore.Insanlarla iletisimde cok basarili oldugu gosteriliyor belgeselde. Bu muhtesem portre fotograflari da oradan geliyor.

Gercek fotograflarinda isik kullanim teknigindeki basariyi cok acik goruyoruz. Mesela su fotgrafta sac tellerine dusen isik o kadar muhtesemki.

Ya su Picasso fotografindaki kompozisyon. Picasson'yi boyle bir testinin yaninda cekmek de cok akillica.

Karsh 1908 Mardin dogumlu. Genc yaslarinda Kanada'ya gocmen olarak geliyor, ailesi Anadolu topraklarindan suruldugunde(kibarca soylemek gerekirse). Kanada'da bir akrabasi donemin ilk fotografcilarindan. Onun yaninda cirak olarak ise basliyor. Daha sonra Boston'a gidiyor. Bu yillarda bol bol sanat muzesi gezip, isigin resimlerde nasil kullanildigini ve kompozisyon kurallarini ogretiyor kendine.

Cogu fotografi Ronesans donemi tablolari gibi.






Martin Luther King'in su fotografinin Obama'nin hope posterinde kullanildigini ogrendim belgeselde.



Portre haricinde cektigi diger fotograflarda takdire sayan/ Iste birkaci.




Bu fotografim benim favorilerim arasinda.


KArsh ayrica reklam fotografciligi da yapmis. Bu fotografta da Ford arabalarinin parcalarini birlestiren bir isci gorulmekte. Ben bu isciyi de bir aktor sandim:)


Sonsoz: Onun elleriyle gelistirdigi siyah beyaz baski fotograflara uzun uzun bakiyor insan. Dijital fotograflara insan boyle uzun uzun bakip birseyler hissemiyor ve ogrenemiyor. Bir esere ne kadar emek verilirse onun da degeri o kadar artiyor. Harcadigi emek, ustaligi ve yetenegi Karsh'in fotograflarini olumsuz kiliyor. Boyle dev bir fotografcinin fotograflarini gormek benim icin muhtesemdi, cok zevk aldim. Iyi ki Karsh bize bu tarihi degerdeki fotograflari birakmis.

No comments: