istanbul modern??

Son bir yil icinde belki yedi sekiz tane modern sanatlar muzesi gormusumdur. Bunlardan biri haric hepsi ABD'nin en buyuk sehirlerinde yer almakta. O kalan digeri de Istanbul'daydi. Modern sanat muzelerine ilgi duymam, Dublin'de ilk ziyaret edip hayran kaldigim modern sanatlar muzesinden kaynaklanmakta. Tasarim, kurgu, sira disilik, emek cok hosuma gitmisti. Modern sanatlar muzelerinde en sevdigim sey, sanatin sinirlari uzerinde beni dusundurmesi. Bir nesneyi farkli bir mekanda farkli bir zamanda gorsem onu sanat eseri olarak degerlendirmem belki, ama ayni nesneyi NY'da MOMA'da bos bir sergi salonunun ortasinda yapayalniz gorunce cok farkli hissediyorum ve bir sekilde o nesneyi sanat eseri olarak gorebiliyorum.

Her neyse gecmis modern sanat muzeleri tecrubelerime dayanarak ve Ankara'da yasarken Istanbul Modern'de acilan her sergiyi gormek istedigimi hatirlayarak, bu Istanbul ziyaretinde Istanbul modern'i ziyaret ettim. Ilk once muzeyi bulmak biraz zaman aldi. Gitmeden once websitesinden adresini almaya calistim ama web sitesinde her hangi bir adres tarifi bulamadim. Cevredeki ahali de orada bir muze oldugundan bile habersiz. Cogu insan cok garip bir soru sormusum gibi bakti bana, muzenin nerede oldugunu sordugumda. Epey zahmetli oldu bulmak muzeyi, buldugumda da vasat bir modern sanat muzesi ile karsilastim. Bu vasatlik benim gecmis modern sanat muzeleri deneyimimden kaynakli sanirim, beklentilerimin duzeyi biraz yuksekti.


Muze'nin sabit koleksiyonundaki eserler resim uzerine genelde. Bu resimlerde son yuzyildaki ressamlarimizin eserleri. Modern sanatlar muzesine yakismayan, manzara resimleri var mesela. Ozellikle Turkiye Cumhuriyetinde eserler vermis unlu ressamlarin resimleri. Bu acidan bakinca muze biraz daha sanat muzesi formunda. Cogu unlu ressamin resimlerinin orijinallerini gormek de biraz hayal kirikligi yaratti bende, resim konusunda cok bilgili olmamama ragmen, o kadar amator hatalar vardi ki. Yine de sabit koleksiyondan bir iki eseri begendim. Not aldim begendigim sanatcilarin adini ama not aldigim not kagidini bir turlu bulamiyorum. Istanbul modern'de surekli sergisindeki eserlerin en azindan isimlerini web sitesine koyacak kadar henuz modern olamamis, bu yuzden o sanatcilarin eserlerine burada yer veremiyorum. Hatirladiklarim arasinda Bedri Rahmi'nin daha once gormedigim bir resmi vardi, hos bir resimdi.


Diger begendigim ressam ise Fahrelnissa Zeid. Daha once ismini duymuslugum ve birkac resmini gormuslugum vardi. Ama resimlerinin gercek boyutlari ile gormek farkli. Sanatcinin yasam oykusu ve diger resimlerine buradan ulasilabilir. Internette sanatci ve resimleri hakkinda cok az bilgi var, daha cok ilgiyi hakediyor kesinlikle.


Istanbul modern'de ayrica Richard Rogers uzerine yapilmis bir belgesel izledim. Richard Rogers gunumuzun en siradisi mimarlarindan biri. Tasarladigi binalarda fonksiyoneliteyi maksimuma cikarirken tasarimda alisagelinmis kaliplari yikip, binalarin dis gorunusu klasik guzellik tanimlarindan cikariyor. Genis pencereler, maksimum isik kullanimi var eserlerinde. Birkac ornek calismasi asagida.
(InsideOut- Paris)

(Madrid Havaalani)

Richard Rogers'in mimari cizgisinin anlatildigi bu film de olmasaydi kendimi modern sanatlar muzesinde hissetmezdim herhalde. Yine de haksizlik etmeyeyim. Istanbul'a cok iyi sergiler getiriyor, emek ve para harcandigi da belli uzerine. Sadece modern'i kaldirip Istanbul Sanat muzesi gibi bir isim koysalarmis, modern sanat muzesi severleri yaniltmamis olurlarmis.

Bu yazidaki tum resimler Fahrelnissa Zeid'indir. Benim favorim en bastaki resmi.

1 comment:

Moonshine said...

Ben de 2006 senesinde Eylul'de ilk defa Istanbul Modern'e gitmis ve Fahrelnisa Zeid ve oglu Nejat Devrim'in resimlerinden olusan "Gokkusaginda Iki Kusak" sergisini gezmistim. Benim favorim F. Zeid'in "Cehennemim" tablosu olmustu, cok ilginc ve guzel gelmisti gercekten.

Bir de bence bu gibi muzelerde en guzeli, gecici sureligine gelen sergiler oluyor, ayni gun Jacques Banier adli bir fotografcinin siyah-beyaz portre agirlikli fotograflarindan olusan sergisini de gezmis ve hayran kalmistim!

Istanbul'da daha cok ve cesitli modern sanat muzeleri de goruruz umarim...