Gitmek -My Marlon and Brando

Birkac yil once bir Iran'li arkadasim tavsiye etmisti filmi. Cok merak ettim, ustune okudum, youtube'da Ayca'nin roportajlarini izledim ama bir turlu filmi elime geciremedim. Onca aradan sonra sonunda izledim. Bu ne muhtesem filmdir, bu ne etkileyiciliktir. Ilk birkac dakikasinda icine aliyor izleyiciyi.


My Marlon and Brando bir ask filmi. Hem de ne ask!!! Ayca ile Hama Ali bir film projesinde karsilasirlar. Ayca Istanbul'da yasayan bir tiyatro oyuncusudur. Hama Ali ise Kuzey Irak'li bir oyuncudur. Film cekimi sirasinda birbirlerine asik olurlar ama sonrasinda Hama Ali ulkesine geri donmek zorunda kalir. Telefonlar, mektuplar, video'ya kaydedilmis mektuplar esliginde haberlesirler. Ama Ayca artik hasrete dayanamaz ve Irak savasi sirasinda Irak'a onu gitmeye gider. Film bu gidisin oykusudur.


Ilk 40 dakikasi Istanbul'da gerisi yollarda gecmekte filmin. Istanbul'daki kacak gocmenlerin durumu icler acisi. 400 kacak dokuntu bir apartmanda hep birlirkte yasiyor.Ne kadar cok aci cekiyorlar. Hatirliyorum 2006'da bir tirin icinde onlarca kacak insan trafik kazasinda olmustu Turkiye'de. Kacak olduklari icin Turk basini onlara sanki hayvanlar olmus gibi davranmisti. Kazadana birkac saat sonra bahsedilmemisti bile olaydan. Bazen ne kadar da umursamaz(ignorant) oluyoruz.

Her neyse film belgesel tarzda cekilen bir film. Ayca ve Hama Ali'nin de asklari gercek hayattan. Film boyunca Ayca'nin ask mektuplari yureklere dokunuyor. Sinir kapilarinda ve Iran'da hissettigi tedirginlikleri, gozunden akan yaslari, olaylar sanki benim basima geliyormus gibi izledim. Ayca, cok cok iyi bir oyunculuk sergilemis, zaten bol bol en iyi kadin oyuncu odulu almis festivallerden. Hama Ali'de cok sicak kanli biri. Hama Ali'nin videoya kayit edilmis mektuplari da cok sevimli, cok icten. Videolardaki konusmalari ile insanin hemencecik kani kayniyor ona.


Bu film Istanbul-Habur Siniri-Van-Iran guzergahinda geciyor. Daglar ve manzaralar super. Insanin cikip gidesi geliyor o bolgeye. Yol boyunca Iran'li ve Irak'li tum soforler bir kaset koyalim mi abla deyip, direk Ibrahim Tatlises'i dinlettiriyorlar Ayca'ya. Buradan tanidigim tum Iranli ve Iraklilar arasinda Ibo tam bir fenomen. Inanilmaz birsey. Ben Turkiye'denim deyince ilk cakan sozcukler Ibrahim'i cok seviyoruz oluyor. Gundeme de dokunalim ucundan.


Asagida filmin fragmani. En sevdigim mektup okunmakta.  Bir de filmde bir mezarliga su dokme sahnesi var ki, yuregim daglandi.


Sonsoz: Leyla ile Mecnun'un aski gibi bir askin oykusu ve tabii ki cok guzel bir yol hikayesi. Film siddetle tavsiye edilir.

No comments: