history of violence

Ismini gecen sene bizim bolumdeki arkadaslardan duymustum. Siddetin traihcesi. Cok iddiali bir ismi var. Yonetmen David Cronenberg. Yonetmenin soyismi de cok yonetmenvari, akillarda kalan bir soyisim.

Film kucuk bir Amerikan kasabasinda gecmekte, kahramanimiz Tom Stall bu kasabada kucuk bir lokanta isletmekte. Cekirdek bir ailenin babasi, esi, bir kizi ve bir oglu var. Oglu kavgayi anlamsiz bulan bir lise ogrencisi. Karisi guzel,seksi ve degisik fantezileri var. Bir motele gidip ponpon kiz kliginde kocasiyla sevismek gibi. Karisi Tom'un dunyanin en iyi adami olduguna inanmakta. Buraya kadar hersey guzel hos. Neyse birgun bu kasabanin yakinlarina iki belali adam geliyor. Hatta film bu iki tipin nedenini anlamadigimiz bir sebepten dolayi iki adam bir cocuk oldurmesi ile basliyor. Nedenini sonradan da ogrenmiyoruz, adamlar tam anlamiyla piskopat. Neyse bu iki adam aksam da bizim Tom Stall'un lokantasina gidiyor, olay cikartip, Tom'a silah dogrultuyorlar. Tom cok maharelti bir sekilde silahi eline gecirip bu iki adami da lokantasinda olduruyor. Kendini ve garsonunu korumak icin adam oldurdugunden birdenbire kahraman ilan ediliyor. Tum tv'lerde haber oluyor. Ayagindan aldigi yaranin tedavisinden sonra sevdikleri tarafindan kahramanca karsilaniyor hastane cikisinda. Ama bu olay Tom'un unutmak istedigi gecmisini ve unuttugunu sandigi olum ve siddet duygularini diriltiyor. Tom bu kasabaya gelmeden once abisine bagli olarak calismakta. Isi adam oldurmek. Bu hayattan kacmis, baska bir isim altinda baska bir hayat kurmak istemis. Basardigini da dusunmekte, ama bu olay basarmadigini gosteriyor. Siddet ve oldurme hissi sadece bastirilmis, uyanmaya hazir. Her neyse tv haberlerinden sonra eski belalilari kasabaya geliyor. Sinir bozucu bir sekilde adami ailesini izlemeye basliyorlar. Bas belalisi Ed-Harris. Dogrusu Ed-Harris'in oyunculugunu cok begendim. Her neyse Ed Harris, Tom'un karisiyla konusup adamin gecmisi hakkinda bilgi veriyor kadina, kadin inanmak istemese bile kafasinda soru isaretler olusuyor. Sonucta butun aile Tom Stall'un eski kimligini ogreniyor. Baskiya dayanamayan Tom, Ed Harris'in cetesini de ustalikla olduruyor, bu arada kavga etmeyi bile anlamsiz bulan oglu babasinin hayatini kurtarmak icin Ed Harris'i olduruyor. Masum oglunda da birden siddet genleri aciga cikiyor. Boylece siddetin bir gen oldugu ispat edilmis oluyor, abi, kardes ve yeni generasyonda oldurme egilimi var. Bu olaylar sonucu Tom'un mutlu ailesi diye birsey kalmamistir. Tom son olarak uzun yillardan gormedigi abisinin evine gidiyor, abisiyle uzun yillardan gorusmemis. Orada da abisi dahil bir bes-alti kisi olduruyor. Sonra abisinin evinin bahcesindeki golde yikaniyor, arinma anlamina gelmekte sanirim bu. Sonra tekrar evine gidiyor, ailesi sessiz bir sekilde kabul ediyor onu. Ama artik aile icinde hicbir sey eskisi gibi degil, aile saadeti siddetin kurbani.

DVD'nin special features bolumunden, siddet sahneleri ile ilgili arka perde calismalari var, ayrica cikarilan sahneler var da. Kucuk bir ayrinti: filmde beyni dagilan adamin yuzunun kanamasi sahnesi ve boynuna basilip oldurulen adamin agzindan kan gelme sahnesi Avrupa ve US dagitimlarinda farkliymis. Birinde daha fazla kan kullanilmis, abartilmis, birinde daha az.Hangisinde daha cok kan kullanildigi soylemeye gerek yok sanirim.

Filmde tum oyuncularin gozlerinde bir sogukluk var. Hicibirinin gozu veya yuzu gulmuyor. Herhalde film adina basarili buldugum nadir seylerden biri bu. Kucuk sevimli cocuk da bile bir gulus yok.

Filmin ozet niteliginde olan kisa bir videosu:




Sonuc: Film kesnilikle benim tarzim degil. Izlerken cok bunaldim dogrusu. Buraya yazarken bile bunaldim. Hicbir gercekciligi yok benim icin. Ayrica cok sacma seyler var. Mesela adam polisin gozu onunde bu kadar adam olduruyor, ne hapse giriyor, ne mahkemesi oluyor. Sacma buldum dogrusu. Benim icin Cuneyt Arkin filmlerinden bir farki yoktu filmin. Yonetmen neyi kanitlamaya calismis anlamadim. Tamam herkes zorda kalinca adam oldurebilir, masum insan yoktur falan, hepimizin bir yani siddeti sever. Her neyse filmdeki tum olumler anlamsizdi benim icin, hos anlamli cinayet olur mu onu da bilmiyorum ya?

2 comments:

Unknown said...

Merhaba,

sayfanı yeni keşfettim. Filmi ben de izlemiştim, bence hikayesi pek iyi değil, bir yere bağlanmıyor. Adamın geçmişi ile ilgili bir bilgi verilmiyor, olanlar havada kalıyor. Yoksa şiddet olan bazı filmler güzel oluyor bkz. Tarantino'nun bazı filmleri ve Kore intikam filmleri gibi.

Bu arada Alice Harikalar diyarı ile ilgili ben de bir alıntı yapmıştım. Çocuklar için yazılmış ama kesinlikle büyüklere hitap eden bir kitap.

nurvenur said...

cok tesekkurler yorumunuz icin. ilk yorum blogumdaki. O yuzden degerli. Devamini bekliyorum.